Op het eerste gezicht lijken de horeca en de financiële administratie totaal verschillende werelden. Toch zag Serina al snel de overeenkomsten: beide draaien om dienstverlening, overzicht houden en zorgen dat alles op rolletjes loopt. Waar ze vroeger zorgde dat gasten een fijne ervaring hadden, helpt ze nu ondernemers met hun financiële administratie. Een carrièreswitch die misschien niet voor de hand lag, maar voor haar perfect uitpakte.

Van de horeca naar de administratie

“Ik was toe aan iets anders,” vertelt Serina. “Mijn broertje heeft een administratiekantoor en tijdens corona zat ik thuis, dus ben ik hem gaan helpen. Ik ontdekte hoe leuk financieel werk is en besloot een opleiding bedrijfsadministratie te volgen.”

Toen ze solliciteerde bij Lentink De Jonge als Financieel Administratief Medewerker, was de functie al vervuld. Toch kreeg ze een paar weken later een bericht: of ze alsnog op gesprek wilde komen. “Dat voelde meteen goed. De sfeer hier is informeel en je merkt dat er echt wordt meegedacht met je ontwikkeling.”

Horeca en finance: meer overeenkomsten dan je denkt

Hoewel administratie en horeca op het eerste gezicht heel anders lijken, ziet Serina veel parallellen. “In de horeca moet je snel schakelen, overzicht houden en inspelen op de wensen van gasten. In de financiële administratie doe je eigenlijk hetzelfde, maar dan voor ondernemers. Je helpt hen met iets waar ze zelf geen tijd of kennis voor hebben. Dat dienstverlenende aspect is wat mij zo aanspreekt in beide vakgebieden.”

Daarnaast zijn structuur en nauwkeurigheid in beide werelden onmisbaar, ook al gaat het om een totaal ander type dienstverlening. “In de horeca draait het om bestellingen kloppend houden en zorgen dat iedereen krijgt wat hij heeft besteld. In de administratie gaat het erom dat elke factuur en betaling op de juiste plek staat. In beide gevallen is oog voor detail cruciaal.”

Een werkdag vol variatie

Inmiddels werkt Serina 3,5 jaar bij Lentink De Jonge en volgt ze een opleiding tot Assistent Accountant. Haar werk is erg afwisselend: “Lentink De Jonge bedient midden- en kleinbedrijven, maatschappelijke instellingen, stichtingen, zzp’ers en particulieren door heel Nederland. Dat maakt mijn werk enorm divers,” vertelt ze. “De ene dag werk ik aan de administratie van een gezinshuis, de volgende dag voor een elektromonteur of een stichting. Sommige klanten willen wekelijks hun administratie verwerkt hebben, anderen per kwartaal. Wat voor klant het ook is, het belangrijkste is dat de boekhouding klopt en dat zij altijd inzicht hebben in hun financiële situatie.”

De kracht van een goede werkomgeving

Wat maakt Lentink De Jonge zo’n fijne werkplek? “De sfeer,” zegt ze zonder twijfel. “Het is hier niet té formeel, maar wel professioneel. Er worden leuke dingen georganiseerd, zoals borrels en uitjes, en als je iets wilt – bijvoorbeeld een opleiding of een andere uitdaging – dan wordt er met je meegedacht.”

Ze benadrukt ook hoe belangrijk structuur en secuur werken zijn in haar functie. “Administratie klopt eigenlijk nooit in één keer. Je moet overzicht houden en ervoor zorgen dat alles goed wordt verwerkt, zodat de Assistent Accountant een kloppende jaarrekening kan maken en de Accountant de controle kan doen.”

“Je helpt klanten met iets wat ze zelf niet kunnen of willen doen”

Wat Serina het mooiste vindt aan haar werk? “Het is een dienstverlenende functie. Veel mensen hebben geen zin in administratie, of weten niet hoe het moet. Wij nemen die zorg uit handen en zorgen dat alles klopt. Daar haal ik veel voldoening uit.”

Wil jij net als Serina werken bij een kantoor waar je écht kunt groeien en je werk leuk blijft door de afwisseling? Bekijk onze vacatures en ontdek de mogelijkheden bij Lentink De Jonge!